sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Viikkosavo, helmikuu 2014

Kustin poleksimiset,

Kävin ostamassa 100kpl postimerkkejä koska tarvitsen niitä työssäni. En keräile. Postimerkkipaketti maksoi 87,50 kun sen vielä joulukuussa olis saanut hintaan 72€. Hinnan nosto lienee ollut pakon sanelema juttu koska tänä päivänä yhä harvempi enää tarvitsee postin palveluja mutta laitos pitäisi kuitenkin jaloillaan pitää. Luonnollisesti sähköposti ja erilaiset sähköiset palvelumuodot ovat vieneet Kustilta töitä ja hyvä niin. Moderniin elämisen rytmiin kuuluu se että laskut ja muut dokumentit liikahtavat vastaanottajalle justiinsa eikä kahdessa tai kolmessa toimistopäivässä. UPS, DHL ja muut semmoiset kansainvälisemmät, halvemmat ja ripeämmät lähettipalvelut ovat myös tulleet jäädäkseen meidän markkinoille. Kilpailu on aina hyvästä ja viime kädessä se on kuluttajalle etu.

Viimeisinä vuosina en ole huomannut Postilta oikein muuta kehitystä kuin että ne ennen niin ylihintaiset suklaapötköt on nykyään vieläkin ylihintaisempia ja että muumikrääsävalikoimassa ei tunnu tulevan seinä vastaan koskaan. Parkkipaikat asiakkaille ovat koko ajan vähenemään päin, lienee suoraan verrannollista asiakasvirran leveyteen. Olen viimeisen vuoden aikana asioinut kahdessa postissa. Kuopion "pääpostin" edessä on asiakkaille yksi parkkipaikka ja maksullinen sekin. Helsingin pääpostilla ei ole tänä päivänä yhtään pysäköintiruutua asiakkaille, halloo? Jos olet postin työntekijä niin rivien välistä voit poimia sinne teidän aloitelaatikkoon parannusehdotuksia ihan vapaasti. Tämähän saattaa kuulostaa valittamiselta mutta yritän vaan hyvässä hengessä nostaa esille asioita joita siellä ei itse näköjään tajuta. Mielestäni ei ole reilua sekään että jouluruuhkaan otetaan palvelutiskeille kiireavuksi vain semmoisia ihmisiä jotka ikänsä puolesta ansaitsisivat jo päästä eläkeputkeen. Viime jouluna tiskillä oli palvelemassa vain niin vanhoja ihmisiä joiden kuuluisi saada jo leppoisampia hommia tehdä. Johtuuko tämä siitä että työura ei ole vielä tarpeeksi pitkä mutta ei silti viitsitä heitä uudelleen kouluttaakaan?

Muutama viikko sitten uutisoitiin että Postilta joudutaan vähentämään 1200 työntekijää. Se on ihan oikein. Siellä yhtiön johdossa on laskettu varmasti tarkkaan se että firmassa on 1200 henkilöä liikaa töissä verrattuna olemassa olevien työtehtävien määrään. Valittaminen on tässä kohtaa ihan turhaa, olisit ostanut itse enemmän postimerkkejä ja lähetellyt joulukortteja. Posti on liikeyritys siinä kuin muutkin yhtiöt eikä heillä liene mitään yhteiskunnallista velvoitetta tarjota suojatyöpaikkoja joutaville ihmisille.

Nuoriso voisi ottaa onkeensa tästä sen verran että sitten kun opon tunnilla tulee aiheeksi tulevaisuus, koulutus ja työura niin kannattaa olla tarkkana. Siinä kaavakkeessa on varmasti valittavana semmoinen kohta jossa lukee suunnilleen "international online managing solutions hötsönssöö" ja sitten siinä on toisena vaihtoehtona "työura Postin palveluksessa". Niin tässä kohtaa kannattaa valita se ensimmäinen. Vai onko sitä semmoista opoa enää nykyään ensinkään?

Hannu Voutilainen

Kirjoittaja on Turmion Kätilöiden basisti ja Henry's Pubin ohjelmapäällikkö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti