torstai 9. huhtikuuta 2015

Viikkosavo, marraskuu 2013, pt 2

Kuka muu muka?

Arvostetun kotimaisen musiikkilehden kriitikolle annettiin tehtäväksi arvostella Cheekin uusin levy. Hän kirjoitti Cheekistä mutta unohti arvioida sen levyn. Hän kirjoitti Cheekistä mutta unohti arvioida edes hänen musiikkiaan. Hän keskittyi sivistyssanakirjansa avulla arvostelemaan Jare Tiihosen persoonaa pilkaten häntä ja hänen tapaansa toimia. Hän ei tehnyt levyarviota, hän teki henkilökohtaisen Jare-arvionsa. Cheek kuittasi tyylikkäästi ja eväsi tältä kriitikolta pääsyn tiedotustilaisuuteensa viime viikolla.

Seuraan aktiivisesti erästä FB-palstaa jossa alan ammattilaiset ja vaikuttajat pohtivat musiikkibisneksen tilaa ja tulevaisuutta. Se on oikein hyvä foorumi jakaa ajatuksia ja tuohon porttikieltosoppaan sohaisin myös omalla lusikallani. Sohaisin sinne noilla samoilla lauseilla millä tämänkin aloitin. Kriitikoiden armeija lyttäsi minut. Heidän mielestään kriitikko saa kirjoittaa ihan mitä haluaa riippumatta siitä mitä kriitikolta on tilattu tai mitä otsikkona lukee. Näinhän se ei voi, eikä saa olla. Moni muukin yritti ohjata tuota keskustelua sen otsikon edellyttämälle raiteelle, mutta kriitikot olivat päättäneet että he saavat levyarvio-otsikon alla arvostella Cheekin taloushallintaa ja psyykkistä hyvinvointia unohtaen sen levyn tyystin. He jatkavat siellä vieläkin tätä Cheek-arvosteluaan, minä päätin olla hiljaa ja hymyillä vierestä.

Kuuntelen kotona ja autossa aika paljon suomiräppiä, Cheek ei kuitenkaan soi minun soittolistallani. Olen tavannut Jaren kahdesti, en tunne häntä. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa että olin vilpittömän iloinen kun kuulin että stadionin liput on loppuunvarattu, käytännössä loppuunmyyty. Kriitikkojen palstalla kuhina jatkuu ja Jaren persoonaa arvostellaan entistä voimakkaammilla sanoilla, minä hymyilen vielä leveämmin.

Keneltä se on pois jos joku toteuttaa unelmiaan? Niin teet sinä ja niin teen minäkin. Kateus on tunne josta sais kirjoitettua useammankin palstan täyteen. Cheek on jo nyt toteuttanut omilla ja kumppaniensa rahoilla hienon esimerkin siitä että kotimaisella musiikilla voi vetää stadionin täyteen. Kuka uskaltaa seuraavana, jokuhan sen tekee? PMMP oli hieman myöhässä, minä veikkaan Nightwishiä. Voisiko joku laskea sen verotulon määrän jonka tuommoinen keikka tuo yhteiseen pussiin? 

Palatakseni vielä siihen mistä koko "Cheek-gate" sai alkunsa: Molemmat, sekä kriitikko että kolumnisti, saavat tuoda oman mielipiteensä julki kirjoituksissaan. Kriitikon on silti arvioitava kritiikissään sitä tuotetta mikä otsikossa lukee. Kolumnisti kirjoittaa mitä mieleen tulee ja saa esittää omia mielipiteitään totuuksina. Sivistyssanakirjasta minä tämän tarkistin.

Hannu Voutilainen

Kirjoittaja on Henry's Pubin ohjelmapäällikkö ja soittaa Turmion Kätilöissä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti